Met onze keuze om onze wereldreis zeilend af te leggen, kiezen we automatisch
voor een duurzame variant. Daarnaast zijn we ambassadeurs voor de Blauwe Vlag, een organisatie die zorg draagt voor schone en veilige jachthavens en stranden. Maar hoe ‘duurzaam’ is onze reis nu eigenlijk?
"Sustainable development is development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs." - Brundtland Report/Our Common Future, 1987
Duurzaamheid en kostenbesparing zijn een ‘hot
item’ voor veel bedrijven. Ook onze keuze voor duurzaam is in eerste instantie gewoon praktisch vanwege ons
budget, beschikbaarheid van grondstoffen en ruimte in een 30ft boot. Thuis in
Utrecht besparen en recyclen we al het een en ander, maar we kunnen hier nog
een hoop in winnen. Op de boot gaan we daar een stap verder in door:
... zo min mogelijk
energie te verbruiken.
Twee
zonnepanelen voorzien ons van energie. Al onze apparaten zijn relatief
energiezuinig en op te laden via USB. We hebben geen douche, kachel, boiler, elektrische
watermaker en ankerlier aan boord, om van een wasmachine of vaatwasmachine niet
eens te spreken. Alles gaat met de hand. We roeien met onze kano naar de kant
en bakken zelf brood in onze oven. We koken op gas en met een snelkookpan om
hier zo lang mogelijk mee te kunnen doen.
... zuinig te
zijn met zoet water.
Gemiddeld
verbruikt een persoon in Nederland 121 liter per dag om o.a. te douchen, handen
te wassen en te drinken. Wij hebben straks 9 liter per dag voor alles. Een hele
uitdaging! We vangen regenwater op en gebruiken de oceaan, via een
zoutwaterpomp, voor heel wat (af)was- en schoonmaakwerk. Daarnaast is een
toilet aan boord minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Zo besloten Claire en Gaetan de wc uit hun First 30 te halen, maar raadden ons dat na een jaar op een
emmer absoluut af. ;) Wij houden ons toilet, die direct loost in het water, wat op
sommige plekken in de wereld verboden is en eenmaal voor anker of in de haven
ook niet al te prettig voor de lokale bevolking. Dus bij de kust kiezen we voor
een opvangsysteem.
... voor zo
min mogelijk afval te zorgen.
Verpakkingsmateriaal
wordt zo veel mogelijk verwijderd aan wal en wat onderweg overblijft aan natuurproducten
wordt afgebroken in zee. Met name plastic is de grote uitzondering. Dat nemen
we mee. En natuurlijk proberen we ook ons eigen maaltje bij elkaar te vissen.
;)
... ons door
de wind van A naar B te laten brengen.
Uiteindelijk is
de wind onze grootste energiegever en -nemer tijdens de reis. Hopelijk brengt
zij ons iedere keer weer op onze bestemming en wanneer het noodzakelijk is in
nood of in de haven kunnen we ons 8 pk motortje aanzwengelen (waarvoor 'fingers
crossed').
Vanaf februari 2015 vervolgen we onze weg met catamaran de Tagwild. Benieuwd of dat ook duurzaam is? Kijk hier.